Chasingunesco Team zdobywa najwyższe szczyty!

Korona Gór Polski: Sudety

16 sudeckich szczytów z projektu Korona Gór Polski.

Korona Gór Dolnego Śląska i Opolszczyzny (KGDŚiO), niepełna Korona Polskich Sudetów (KPS), moja "skrócona" wersja Korony Gór Polski (KGP) zawężona do najwyższych szczytów polskiej części Sudetów. Spośród 28 wierzchołków należących do Korony Gór Polski wybrałem piętnaście znajdujących się na Dolnym Śląsku i jeden na Opolszczyźnie. Niby nic wielkiego, ale... do pomysłu udało mi się namówić sześcioletnią wówczas córkę. W tak silnej ekipie nie mogło zabraknąć również Marzenki. Zatem zaczynamy: Lenka, Marzenka, idziemy w góry! Chasingunesco Team zdobywa najwyższe szczyty! Lato 2015 r.

1/16 -919 m n.p.m. Szczeliniec Wielki, Góry Stołowe

Góry Stołowe trasa na Szczeliniec Wielki

Data wejścia: 02.08.2015 r. Góry Stołowe, 919 m n.p.m. Szczeliniec Wielki. Trasa: Pasterka - Szczeliniec Wielki - Karłow - Pasterka.

Suma przewyższenia Pasterka -Szczeliniec: 199 m.

Podejście "robimy" od północnej strony, od malutkiej miejscowości Pasterka. Odwiedzamy schronisko "Na Szczelińcu", by następnie przejść szlakiem przez wierzchowinę Szczelińca. Mijamy Wielbłąda, Mamuta, Słonia, Małpę, Psa, Małpoluda, Kwokę, Fotel Pradziada. Włazimy do Piekiełka. Schodzimy do Karłowa i okrężnym szlakiem wracamy do punktu wyjścia. Mamy pierwszy szczyt!

Szczeliniec Wielki (Siennica, Strzaskany, Spękany, Stołowiec, czes. Velká Hejšovina, niem. Große Heuscheuer).

Szczeliniec Wielki, galeria wschodnia
Na Szczelińcu
Broumowskie Ściany

2/16 -1015 m n.p.m. Wielka Sowa, Góry Sowie

Góry Sowie trasa na Wielką Sowę

Data wejścia: 16.08.2015 r. Góry Sowie, 1015 m n.p.m. Wielka Sowa. Trasa: schronsko Orzeł - Wielka Sowa - Schronisko Orzeł.

Suma przewyższenia Orzeł -Wielka Sowa: 140 m.

No to pociągnęliśmy... W sobotę wieczorem rozbijamy namiot na wysokości 875 m n.p.m. pod schroniskiem "Orzeł". Krótko mówiąc: zakładamy bazę. Dzięki takiemu rozwiązaniu tuż po ósmej jesteśmy po śniadaniu i biwaku. Chwilę później mijamy schronisko"?Sowa" i o dziesiątej jesteśmy na Wielkiej Sowie. Zupełnie przypadkiem kibicujemy uczestnikom 6 Biegu na Wielką Sowę. Wygrywają Kenijczycy, ale na piersi Lenki także zawisł dziś medal. Mamy drugi szczyt!

Wielka Sowa (Góra Sowia, niem. Hohe Eule).

Jesteśmy!
Na wieży Wielkiej Sowy
Wielka Sowa

3/16 -1425 m n.p.m. Śnieżnik, Masyw Śnieżnika

Masyw Śnieżnika trasa na Śnieżnik

Data wejścia: 29.08.2015 r. Masyw Śnieżnika, 1425 m n.p.m. Śnieżnik. Trasa: Międzgórze - Śnieżnik - Międzygórze.

Suma przewyższenia Międzygórze -Śnieżnik: 746 m.

Już kiedyś, pewnego styczniowego dnia, próbowaliśmy go zdobyć. Doszliśmy wtedy do "Schroniska Na Śnieżniku" i... zaczął kończyć się nam dzień. Dziś naszą wędrówkę rozpoczęliśmy z Międzygórza. Czerwonym szlakiem, spokojnie, powoli, w pięknej pogodzie, zameldowaliśmy się na szczycie po ponad trzech godzinach wędrówki. W nagrodę wylegujemy się na szczycie, a w schronisku czekają na nas naleśniki z jagodami.

Mamy trzeci szczyt, drugi pod względem wielkości w naszej Koronie Gór Dolnego Śląska!

Śnieżnik (Śnieżnik Kłodzki, Kładska Śnieżka, czes. Králický Sněžník, niem. Glatzer Schneeberg).

Na Śnieżniku
Mamy kolejny szczyt
W oddali czeskie Jeseniki

4/16 -989 m n.p.m. Kowadło, Góry Złote

Góry Złote trasa na Kowadło

Data wejścia: 30.08.2015 r. Góry Złote, 989 m n.p.m. Kowadło. Trasa: Bielice - Kowadło - Bielice.

Suma przewyższenia Bielice -Kowadło: 239 m.

Bielice - podobno sudeckie Bieszczady. Najpierw zielonym szlakiem, a potem wzdłuż polsko-czeskiej granicy na szczyt. Żółty -jesteśmy w Czechach, zielony -jesteśmy w Polsce. I tak bijąc rekord w ilości przekroczeń granicy jesteśmy u celu.

Mamy czwarty szczyt. W bardzo gorący dzień!

Kowadło (czes. Kovadlina, niem. Schmiedekoppe).

Graniczny szczyt Kowadło
Mamy czwarty szczyt!
Północna strona

5/16 -1112 m n.p.m. Rudawiec, Góry Bialskie

Góry Bialskie trasa na Rudawiec

Data wejścia: 05.09.2015 r. Góry Bialskie, 1112 m n.p.m. Rudawiec. Trasa: Chata Paprsek - Rudawiec - Chata Paprsek.

Suma przewyższenia Paprsek -Rudawiec: 85 m.

Do wejścia na Rudawiec przymierzaliśmy się z kilku miejsc min. z Bielic i z przełęczy Płoszczyna. Jednak ostatecznie wybór padł na atak (pozostając w odpowiednim slangu) od strony czeskiej. Zatem na trasę wyruszyliśmy z parkingu przy Górskiej Chacie Paprsek z 1027 m. co zapewniało spokojny spacerek na szczyt. Najpierw czerwonym szlakiem w kierunku Cisarckiej Boudy, potem ostro w lewo (nieczytelnym czerwonym odgałęzieniem do granicy z Polską,) by skręcając znów w lewo iść wyraźną ścieżką oznakowaną na żółto pod narty biegowe, po słupkach granicznych, na spotkanie zielonego szlaku prowadzącego z Bielic na szczyt Rudawca (ok. 6 km). Teraz powrót tą sama trasą do skrętu na Paprsek. Ale zanim wrócimy idziemy dalej ścieżką po słupkach, wzdłuż granicy na szczyt Bruska (1124 m) skąd wracamy tą samą drogą na parking pod Paprskiem. W sumie pokonujemy ok. 20 km.

Mamy piąty szczyt! A przy okazji, zdobywamy Brusek, szczyt wyższy niż Rudawiec lecz nie zaliczany do KGP ponieważ nie prowadzi do niego żaden oznakowany szlak, a tylko czeska, oznakowana na żółto, trasa dla narciarzy biegowych.

Rudawiec (Bieleń, Rude Bagna, czes. Polská Hora, niem. Rote Sümpf).

Widok ze zbocza Rudawca
Mamy piąty szczyt!
1112 m n.p.m.

6/16 -889 m n.p.m. Biskupia Kopa, Góry Opawskie

Góry Opawskie trasa na Biskupią Kopę

Data wejścia: 13.09.2015 r. Góry Opawskie, 889 m n.p.m. Biskupia Kopa. Trasa: Petrove Boudy - Biskupia Kopa - Petrove Boudy

Suma przewyższenia Petrove Boudy-Biskpia Kopa: 183 m.

Korona Gór Dolnego Śląska i Opolszczyzny. No tak, zawadzało mi ta Opolszczyzna. Zatem... jedziemy w Góry Opawskie.

Ano spodobały nam się te podejścia od czeskiej strony.  I tak robimy tym razem. Meldujemy się na parkingu przy Petrowych Boudach i po równo 35 min jesteśmy na szczycie Biskupiej Kopy. Obowiązkowo zaliczmy osiemnastometrową wieżę, by chwilę później zameldować się w schronisku "Pod Biskupią Kopą". Obcinamy krawat, bijemy monetę za piątaka i gdy zaczyna się robić coraz bardziej tłoczno zmykamy znów na czeską stroną.  Fragmentem "Pętli Wolfa" spokojnie docieramy na parking. No dziś to zbytnio nie zmęczyliśmy się, zatem.. korzystając z wyciągu (!) odwiedzamy pobliskie resztki ruin Zamku Edelstejn skąd spacerkiem wracamy na parking. Cóż za leniwa niedziela.

Mamy szósty szczyt!

Biskupia Kopa (czes. Biskupská kupa, niem. Bischofskoppe).

Zlate Hory i Góry Złote
Petrowe Boudy - start
Widok z wieży na Jeseniki

7/16 -724 m n.p.m. Skopiec, Góry Kaczawskie

Góry Kaczawskie trasa na Skopiec

Data wejścia: 20.09.2015 r. Góry Stołowe, 724 m n.p.m. Skopiec. Trasa: Komarno - Skopiec - Komarno.

Suma przewyższenia Komarno-Skopiec: 94 m.

Miały być Izerskie, jest Skopiec. Poranne deszcze zmieniły nasz plan. Skopiec był celem w sam raz na popołudniowe przejaśnienia. Zatem ruszamy z Komarna żółtym szlakiem, mijamy buty na drzewie , skręcamy w prawo i jesteśmy pod Barańcem (swoją drogą pamiętam czasy gdy to Baraniec był najwyższym szczytem Gór Kaczawskich). Po chwili jesteśmy na Skopcu. Mamy siódmy szczyt! Profilaktycznie idziemy na Baraniec (a nóż się znów zmieni i ktoś wpadnie na pomysł by w metry wliczyć stojący tu maszt). Zaliczmy mały siedzing na łące pomiędzy Barańcem, a Skopcem z ładną panoramą na wschód (można stąd dostrzec: Masyw Ślęży - 59 km, Wielką Sowę - 51 km, Chełmiec -29 km) i zmykamy na dół. Krótka wycieczka, szczyt jak na razie najłatwiejszy z odwiedzonych. Zatem jedziemy na drugą stronę rzeki Bóbr, na herbatkę do Szwajcarki. A i Browar Miedzianka jest ok :)

Skopiec

W drodze na Skopiec
Ślęża -ok. 60 km
Szczyt Skopca

8/16 -1602 m n.p.m. Śnieżka, Karkonosze

Karkonosze trasa na Śnieżkę

Data wejścia: 04.10.2015 r. Karkonosze, 1602 m n.p.m. Śnieżka. Trasa: Przełęcz Okraj - Śnieżka - Przełęcz Okraj.

Suma przewyższenia Okraj-Śnieżka: 566 m.

Jak się nazywa żona Śnieżnika? - Śnieżka! Jest wyższa od niego i ... wcale niewiem czy ładniejsza.

Wychodzimy z Przełączy Okraj. Jest mglisto, wilgotno nieco smutno. Po kilkudziesięciu minutach witają nas pierwsze promienie słońca. Mgła zostaje pod nami. Śniadanie na Skalnym Stole, a potem już tylko Sowia Przełęcz, schronisko Jelinka i mamy najwyższy szczyt Sudetów. Proste - ależ nie! Lenka mówi, że to najtrudniejsza wycieczka. Ale jedna najpięknieszych.

Śnieżka (czes. Sněžka, niem. Schneekoppe )

Za nami mgła
Jeszcze kawałek
Karkonosze, martwy las

9/16 -936 m n.p.m. Waligóra, Góry Kamienne

Góry Kamienne trasa na Waligórę

Data wejścia: 10.10.2015 r. Góry Kamienne, 936 m n.p.m. Waligóra. Trasa: Schronisko Andrzejówka - Waligóra - Schronisko Andrzejówka.

Suma przewyższenia Andrzejówka-Walgóra: 126 m.

Nasz dziewiąty szczyt i pierwsza wizyta w Górach Kamiennych. Startujemy spod schroniska "Andrzejówka" na Przełączy Trzech Dolin. Obchodzimy Waligórę, by podejście zrobić od południowej strony. Jak się później okazuje jest to znacznie łatwiejsza droga i można ustrzelić widok na południe i wschód. Sam szczyt jest zalesiony i dobrze oznaczony. Zatem pstryk i w dół. Zejście bardzo strome, dodatkowo utrudnione kamiennymi osuwiskami wynikającymi z budowy geologicznej Waligóry można by rzec: walącej się góry.

Waligóra (niem. Heidelberg )

Waligóra z Przełęczy Trzech Dolin
Widok na wschód ze stoków Waligóry
Południowa strona

10/16 -716 m n.p.m. Ślęża, Masyw Ślęży

Masyw Ślęży trasa na Ślężę

Data wejścia: 06.12.2015 r. Masyw Ślęży, 718 m n.p.m. Ślęża. Trasa: Przełęcz Tąpadła - Ślęża - Przełęcz Tąpadła.

Suma przewyższenia Tąpadła-Ślęża: 334 m.

Lubię Ślęże. Zawsze ją gdzieś i skądś widać. Może dlatego, że jest tak blisko. Tyle razy kręciłem się wokół tego szczytu. Kiedyś wjechałem na Ślęże rowerem. Dziś z Lenkę i Marzenką wszedłem tam pierwszy raz. Taki mikołajkowy czilałt. Wystartowaliśmy z przełęczy Tąpadła ok. godz. 14. Największą frajdą było schodzenie ze szczytu z latarkami. Nasz dziesiąty szczyt w projekcie KGDŚiO.

Ślęża (Sobótka, łac. Silensi, Monte Silentti, niem. Zobtenberg )

Za chwilę zajdzie słońce
Mamy dziesiąty szczyt
Tam gdzieś dalej Śnieżnik

11/16 -765 m n.p.m. Kłodzka Góra, Góry Bardzkie

Góry Bardzkie trasa na Kłodzką Górę

Data wejścia: 01.05.2016 r. Góry Bardzkie, 765 m n.p.m. Kłodzka Góra. Trasa: Przełęcz Kłodzka - Kłodzka Góra - Przełęcz Kłodzka.

Suma przewyższenia Przełęcz Kłodzka-Kłodzka Góra: 284 m.

Miały być belgijskie UNESCO, ale też jest fajnie. Otwieramy sezon projektu KGDŚiO. Zostało nam jeszcze sześć szczytów do jego zamknięcia. Dziś wybór padł na Góry Bardzkie i Kłodzką Górę. Podejście rozpoczynamy z Przełęczy Kłodzkiej by po ponad godzinie usiąść pod czerwoną skrzynką z pamiątkową pieczątką. Mamy jedenasty szczyt!

Kłodzka Góra (niem. Glatzenberg)

Odpoczynek na niebiesim szlaku. Góry Bardzkie.

12/16 -977 m n.p.m. Jagodna, Góry Bystrzyckie

Góry Bystrzyckie trasa na Jagodną

Data wejścia: 27.05.2016 r. Góry Bystrzyckie, 977 m n.p.m. Jagodna. Trasa: Schronisko Jagodna - Jagodna - Schronisko Jagodna.

Suma przewyższenia Schronisko-Jagodna: 166 m.

Góry Bystrzyckie. Spacerek rozpoczynamy z parkingu w Spalonej i od porządnego śniadania w  schronisku "Jagodna" znajdującego się na wysokości 811 m. Dziś maszerują z nami Monika, Michał i Agatka.  Jagodna to niezbyt wymagający i ciekawy szczyt, rzekłbym nawet nudny. Poruszamy się bez widoków, po szerokiej szutrowej drodze na której jedyną atrakcją są drewniane ambony. Oczywiście odwiedzamy wszystkie i każda  (niektóre dwukrotnie) zostaje zdobyta przez Lenkę i Agatkę. Po dwóch godzinach i jednym pikniku docieramy na szczyt! Tą samą drogą wracamy do Spalonej gdzie w schronisku łypnęła na mnie okiem pyszna szarlotka powiatowa - specjalność zakładu.

Mamy dwunasty szczyt!

Ps. W drodze powrotnej dałem Lence aparat by coś tam popstrykała. Celowała, pstrykała, czasem tylko zerkałem co tam ciekawego robi. Nie chciałem jej przeszkadzać, bo najfajniejsze jest przejrzeć potem aparat i już na spokojnie zobaczyć co też przykuło uwagę małego człowieczka. Tym razem jednak  po chwili przybiegła i pochwaliła się zdjęciem: czarne tło, w środku otwór, a w nim Agatka. Jak to zrobiłaś? - zapytałem. Tu pod drogą są takie rury, Tato. Ja stałam z jednej strony w rowie, a Agatkę poprosiłam aby stanęła po drugiej stronie drogi przy wylocie rury. I zrobiłam jej zdjęcie! Fajne?

No po tej  full "reżyserce" zatkało mnie, zatkało z dumy.

Jagodna (niem. Heidelberg)

Szlak na Jagodną
Mamy dwunasty szczyt
Na niebieskim szlaku (kadr Lenki)

13/16 -1084 m n.p.m. Orlica, Góry Orlickie

Góry Orlickie trasa na Orlicę

Data wejścia: 27.05.2016 r. Góry Orlickie, 1084 m n.p.m. Orlica. Trasa: Parking - Orlica - Parking.

Suma przewyższenia Parking-Orlica: 224 m.

Jadąc Autostradą Sudecką w kierunku Dusznik, po lewej stronie znajduje się kolejne pasmo górskie zaliczane do KGP. To Góry Orlickie z granicznym szczytem Orlicą -1084 m n.p.m. I tak to już jest w zwyczaju zdobywania granicznych szczytów drepczemy troszkę polską ścieżką, troszkę czeska ścieżką. Docieramy do wierzchołka, na którym znajduję się "piramidka"  -pomnik. To pamiątka na cześć pobytu w tym miejscu prezydenta J.Q Adamsa, cysorza Józefa II i Fryderyka Chopina. My też tu byliśmy... i piknik zrobiliśmy.

Orlica (czes. Vrchmezi, niem. Hohe Menze)

Mamy trzynasty szczyt

14/16 -945 m n.p.m. Skalnik, Rudawy Janowickie

Rudawy Janowickie trasa na Skalnik

Data wejścia: 11.06.2016 r. Rudawy Janowickie, 945 m n.p.m. Skalnik. Trasa: Schronisko Czartak - Skalnik - Schronisko Czartak.

Suma przewyższenia Czartak-Skalnik: 225 m.

Rudawy Janowickie. Podejście pod ich najwyższy szczyt rozpoczynamy z parkingu okolic dawnego schroniska Czartak. Sam szczyt nie byłby wielką atrakcją (jego kulminacja znajduje się w lesie) gdyby nie pobliskie fantazyjne skałki: Konie Apokalipsy i platforma widokowa na Ostrej Małej ? 935 m. n.p.m. Miejsce rewelacyjne, widok kapitalny, miejscówka pod "Koniami" świetna. Mamy czternasty szczyt.

Skalnik

Konie Apokalipsy
14-ty szczyt
Skalnik z Małej Ostrej

15/16 -851 m n.p.m. Chełmiec, Góry Wałbrzyskie

Góry Wałbrzyskie trasa na Chełmiec

Data wejścia: 11.07.2016 r. Góry Wałbrzyskie, 851 m n.p.m. Chełmiec. Trasa: Parking nad Boguszowem - Chełmiec - Parking.

Suma przewyższenia Parking-Chełmiec: 231 m.

Góry Wałbrzyskie. To nasz drugi szczyt z KGDŚiO tego dnia. Pogoda sprzyja, morale też. Podejście rozpoczynamy z parkingu nad Boguszowem. Najpierw niebieskim, a potem żółtym szlakiem docieramy pod najeżoną antenami,  kamienną , 22-metrową wieżę. I to jest nasz 15-ty szczyt . Chełmiec: 851 m n.p.m. w KGP. A Borowa jest wyższa: 854 m n.p.m. I co? - Ano trzymamy się wykazu autorów Korony.

Chełmiec (niem. Hohwald)

Mamy piętnasty szczyt
Widok z wieży na Chełmcu: południe

16/16 -1126 m n.p.m. Wysoka Kopa, Góry Izerskie

Góry Izerskie trasa na Wysoką Kopę

Data wejścia: 17.07.2016 r. Góry Izerskie, 1126 m n.p.m. Wysoka Kopa. Trasa: Polana Jakuszycka - Wysoka Kopa - Polana Jakuszycka.

Suma przewyższenia Polana-Wysoka Kopa: 240 m.

To już ostatni, szesnasty szczyt z projektu KGDŚiO. Z Jakuszyc przez Rozdroże pod Cichą Równią przy niezbyt sprzyjającej pogodzie (mgła, mżawka, mokro, ślisko) docieramy na Wysoką Kopę. Hurra!!! Mamy komplet. Strzela szampan! Wszystkie najwyższe szczyty Dolnego Śląska i Opolszczyzny należące do Korony Gór Polski mamy zdobyte! Projekt, który rozpoczęliśmy prawie rok temu, dziś dobiegł końca. I co teraz? Dokąd pójść? - Już w drodze powrotnej podjęliśmy decyzję, że na pewno pójdziemy dalej i wyżej, bo kto raz pokochał góry to na zawsze!

Wysoka Kopa (niem. Hinterberg)

Ostatni, szesnasty szczyt w projekcie!

Szesnaście sudeckich szczytów w Koronie Gór Polski zdobyte!

Album fotograficzny "Sudety". 130 stron. Ponad 200 fotografii i opisy z 16 wycieczek.

Wspólną wędrówkę na szesnaście szczytów Sudetów rozpoczęliśmy od zdobycia Szczelińca w sierpniu 2015 r. a zakończyliśmy szczytem Wysokiej Kopy. Zajęło nam to niespełna rok. W tym czasie pokonaliśmy 4080 m przewyższeń (licząc tylko sumę wyjście - wejście). Biorąc pod uwagę ten wskaźnik najtrudniejszym szczytem był Śnieżnik (746 m), następnie Śnieżka (566 m) oraz Ślęża (332 m). Staraliśmy się tak planować wyjazdy, by pogoda była naszym sprzymierzeńcem, a same wejścia przyjemnością i atrakcją- szczególnie dla najmłodszego uczestnika naszych wypraw czyli Lenki. Przez wycieczki w Sudetach starannie przygotowaliśmy się do trudniejszych, karpackich wypadów.

O tym jak poszliśmy dalej zdobywać kolejne szczyty w Karpatach...

Idziemy w Karpaty!
Informacja o prawach autorskich: Wszystkie zdjęcia na tej stronie są chronione prawem autorskim. Nie mogą być kopiowane, drukowane, powielane, modyfikowane lub wykorzystane w inny sposób bez wyraźnej zgody właściciela praw autorskich. Copyright by S. Mierzwa 2010-2017